Uczenie się a sen
Rok szkolny rozpoczęty. Warto więc przypomnieć sobie o tym, jakie znaczenie ma sen dla naszych zdolności przyswajania nowych informacji. Przyjrzymy się wynikom pewnego eksperymentu. Naukowcy zaprosili do tego badania studentów. Losowo podzielili ich na dwie grupy. Pierwsza grupa w nocy spała w laboratorium pełne 8 godzin snu. Druga grupa też spędziła noc w laboratorium, ale pilnowano, aby przez całą noc osoby te nie zmrużyły oka. Następnego dnia wszyscy studenci mieli za zadanie przypomnieć sobie materiał, którego się uczyli. Wykonywano im również badanie obrazujące pracę ich mózgu.
Okazało się, że grupa poddana deprywacji snu przyswoiła o 40% mniej informacji niż grupa, która przespała noc. Ponadto obserwowano, że u studentów, którzy nie spali danej nocy, znacznie spadała aktywność hipokampa, czyli struktury mózgu, która odpowiada za utrwalanie śladów pamięciowych. Tak jakby po nocy bez snu ta struktura blokowała się na trwały zapis nowych informacji. Warto mieć w pamięci wyniki tego eksperymentu, gdy zdecydujemy się na zarwanie nocy – przed dniem w którym czeka nas nauka lub po takim dniu.